Ale towarzystwo!

Pisaliśmy już w Kurierze o niezwykłym sukcesie Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym MESS w Sarajewie, gdzie Metamorfozy według Apulejusza w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego zdobyły główną nagrodę, Złoty Wieniec Laurowy dla najlepszego przedstawienia imprezy odbywającej się w stolicy Bośni i Hercegowiny w dnia od 15 do 31 października bieżącego roku.

Z dużym opóźnieniem, dopiero kilka dni temu, otrzymaliśmy od organizatorów fax z pełnym werdyktem jury, w którym zasiadała trójka fachowców reprezentujących Hiszpanię, Macedonię i kraj gospodarzy. Niech informacje zaczerpnięte z tego dokumentu staną się suplementem do poprzedniej, suchej wiadomości, którą opublikowaliśmy na naszych łamach. Warto się o to pokusić, bo ujrzawszy zestaw nazwisk twórców i ich obecnych na MESS teatrów, ma się jedynie ochotę zakrzyknąć: – Ale znakomite towarzystwo!

Okazuje się zatem, że Gardzienice pozostawiły na pokonanym polu 16 grup teatralnych z 14 krajów (piętnastym była w takim układzie Polska), m. in. Egiptu, Francji, Hiszpanii, Litwy, USA, Węgier, Włoch i niemal wszystkich krajów wyodrębnionych z byłej Jugosławii (oprócz niej samej). Wśród nazwisk konkurentów warto wymienić przede wszystkim Litwina Eimuntasa Nekrosiusa, który swym, prezentowanym też w Sarajewie Hamletem w cuglach wygrał tegoroczny toruński KONTAKT, jak również znakomitego Niemca Thomasa Ostermeiera, który kieruje słynnym berlińskim Schaubuhne am Lehniner Platz. Ale były i inne znakomitości – Hiszpan Lluis Pasqual, reprezentanci Francji Thomas Le Douarec Mark Tompkins, reżyserujący w Rumunii Stefano de Luca czy Pippo Delbano z Włoch i  Yoshiko Chuma z USA.

Złoty Laurowy Wieniec (Golden Laurel Wreath) dla Gardzienic nie był jedyną tak nazwaną nagrodą. Wieńce kolejne otrzymali też poszczególni twórcy i aktorzy. Za najlepszego reżysera uznano Eduarda Milera ze Słownii, który podpisał się pod Baalem Brechta. Odtwórca tytułowj roli w tym spektaklu, Jernej Sugman odebrał laur dla najlepszego aktora a drugi taki wawrzyn dostał – być może za rolę drugoplanową – Dragan Jovicić grający w spektaklu gospodarzy p.t. Jeśli to było przedstawienie w reżyserii Alesa Kurta, który z kolei otrzymał za nie nagrodę krytyków (najlepszym aktorem dla krytyków był Niemiec Tilo Werner ze wspomnianego berlińskiego teatru, gdzie grał w Człowiek znaczy człowiek wg Brechta).

Jury główne nagrodziło też jako najlepszą aktorkę Bedię Bagovską z tureckiego teatru w macedońskim Skopje (Zwariowany Ibrahim), nalepszą młodą aktorką uznało Selmę Alispahić (wzmiankowany spektakl reprezentujący Bośnię i Hercegowinę) a najlepszym młodym reżyserem – przywoływanego tu Thomasa Ostermeiera. Specjalną nagrodę za scenariusz jury przynało Słowence Żaninie Mircevskiej.

Na koniec dodajmy, że piętnastu członków Rady Artystycznej Festiwalu postanowiło przyznać Złoty Laurowy Wieniec za wkład w artystyczny kształt MESS’99 amerykańskiej pisarce i eseistce Susan Sontag!

Czyż zwyciężając w takim gronie nie można mieć satysfakcji? Włodzimierzowi Staniewskiemu i zespołowi OPT Gardzienice jeszcze raz składamy szczere gratulacje!

(tam)

Kategorie:

Tagi:

Rok: