Atak japońskiej sztuki
W takiej dawce barwne drzeworyty i inne równie kolorowe grafiki robią ogromne wrażenie. Na wczorajszym wernisażu w Muzeum Lubelskim okazało się, że równie dużego przeglądu współczesnej sztuki japońskiej jeszcze w Lublinie nie było. Dzieła z Kraju Kwitnącej Wiśni pojawiały się w czasie triennale na Majdanku, ale pojedyńczo. Na otwartej właśnie wystawie ”Japonia – Polska” zobaczyć można prace aż 25 grafików japońskich. Proporcjonalnie, polską stronę reprezentuje też 25 artystów, w tym obecni na uroczystości Jan Pamuła, rektor krakowskiej ASP, komisarz tejże wystawy prezentowanej w ub. roku jako impreza towarzysząca V Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie i Ryszard Otręba oraz lublinianie Stanisław Bałdyga i Ryszard Mazurek. Krakowscy goście wychwalają lubelską ekspozycję, której kuratorem jest Renata Bartnik, znana z wystaw Goi i Chagalla. Ona sama wśród 98 prac wyróżnia grafiki Toshiro Hamano. Zwraca też uwagę na niemal zupełnie nieznane u nas metalowe techniki intaglio i neco. ANDRZEJ MOLIK
SYLWETKI
Grzegorz Dobiesław Mazurek
Lublinianin. Rocznik 1955. Dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w 1980. Od 1999 dziekan Wydziału Artystycznego UMCS (pracuje tam od 84). Twórca Kolegium Sztuk Pięknych w Kazimierzu. Członek Stowarzyszenia MTG w Krakowie, komisarz Międzynarodowego Triennale Sztuki Majdanek (od 1999) i Spotkań Graficznych w Kazimierzu (1990-2002). 20 wystaw indywidualnych, udział w ok. 400 zbiorowych. Laureat 19 nagród, w tym 9 międzynarodowych. Żona Lucyna prowadzi Galerię ZPAP Pod Podłogą. Syn Lech studiuje na II r. grafiki ASP. Na wystawie ”Japonia-Polska” Mazurek prezentuje dwa duże linoryty z cyklu ”Nocą przylatują Anioły” (2001 i 2003). TAM
Ryszard Otręba
Jeden z nawybitniejszych grafików polskich. Rocznik 1932. W latach 50. ukończył wydziały architektury wnętrz i grafiki krakowskiej ASP. W latach 66-67 studiował w Pratt Graphic Art Center w Nowym Jorku. Pedagog na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie (87-89 prorektor tej uczeli). Wspaniale wspomina wykłady (81-84) na Wydziale Komunikacji Wizualnej Sydney College of The Art. W latach 86-88 przewodniczący komitetu oganizacyjnego MTG. Nagradzany gdy krakowska impreza była jeszcze biennale – w latach 71 i 78 (nagr. specjalna) i 80 (II nagr.). Uprawia grafikę warsztatową – linoryt, drzeworyt i głównie gipsoryt oraz grafikę użytkową. Prace zbliżone do abstrakcji geometrycznej. Na wystawie ”Japonia-Polska”, na otwarcie której przybył osobiście pokazuje dwa gipsoryty – ”Oznaka zadowolenia” I i II. Jego grafiki znajdują się w kolekcji Muzeum Lubelskiego. TAM
Kategorie: Kurier Lubelski / Recenzje
Rok: 2004