Bolesne „Do piachu”

Chociaż Teatr Provisorium i Kompania Teatr premierowo pokazały ”Do piachu” wg. Tadeusza Różewicza ponad dwa lata temu, to jednak spektakl – już tylko z racji ciągłych wojaży zespołów z Centrum Kultury – jest w Lublinie mało znany. Nadarza się okazję nadrobienia tej zaległości. Dziś przedstawienia w reżyserii Janusza Opryńskiego i Witolda Mazurkiewicza, kreującego też świetną, nagradzaną na festiwalach główną rolę Walusia zostanie pokazany o godz. 19 w Sali Nowej CK przy Peowiaków 12.

Sztuka Różewicza w swej materii jest wręcz biologiczna, a takie są środki jakimi operują Provisorium i Kompania. ”Do piachu” opowiada o życiu w zamkniętym kręgu, w leśnych, urągających potrzebom człowieka warunkach, pod presją wroga i wielkiej niewiadomej, a tragiczny przypadek Walusia oskarżonego o gwałt podczas rabunkowego wypadu do wioski wszystko to intensyfikuje. Oprócz Mazurkiewicza tradycyjne grają jeszcze Jacek Brzeziński (kucharz Sfinks), Jarosław Tomica (”nawrócony” arystokrata Marek) i Michał Zgiet (rozdarty pomiędzy obowiązkiem i swą duszą Komendant). Część aktorów wypełnia też inne role. Występuje też Borys Somerschaf, autor opracowania muzycznego. Po premierze w grudniu 2003 r. Kurier pisał o wręzc bolesnym spektaklu: „Jego siłą największą jest, że każdy szczegół, każdą scenę artyści windują na wyższe piętra znaczeń, odrywając je od oddziału AK i odnosząc do partyzanckiego universum, do konfliktów całego świata. Uniwersalizuje sztukę komentarz z Rilkego, z jego ”Pieśni o życiu i śmierci korneta Krzysztofa Rilke”, nieprzypadkowy, bo Różewicz dopełnia ”Do piachu” podtytułem ”Pieśń o miłości i śmierci strzelca Walusia”. Burdon liry korbowej i śpiew Borysa Sommerschafta otwiera spektakl, powraca w jego trakcie i rondem zamyka czyniąc z przedstawienia traktat moralny. Przetaczany przez scenę wóz, mógłby być wozem matki Courage z dramatu Brechta i z każdej wojny na naszym globie. A martwy Waluś na kolanach Komendanta z finału, to partyzancka Pieta, chrześcijański symbol bólu”.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: / / / / / / /

Rok: