Lubelski Rok Schulza

Jesienią zrealizowany zostanie imponujący projekt

W tym roku przypada 110. rocznica urodzin i 60. rocznica śmierci wielkiego pisarza, malarza, grafika Brunona Schulza. Lublin przez geograficzną bliskość w sposób naturalny od dawna spogląda w stronę Drohobycza, rodzinnego miasta artysty, równie dawno lubelscy naukowcy i twórcy zajmują się tematyką schulzowską, więc nie należy się chyba dziwić, ze to w naszym mieście bodaj najwcześniej w skali kraju powstał projekt upamiętniający oba jubileusze. Projekt zostanie zrealizowany jesienią, ale przygotowania idą już pełną parą, warto chyba zatem podać kilka szczegółów.

Komitet Organizacyjny

Inicjatorami i koordynatorami przedsięwzięcia są dr Małgorzata Kitowska-Łysiak z Katedry Teorii Sztuki i Historii Doktryn Artystycznych KUL i prof. Władysław Panas z Katedry Teorii Literatury tejże uczelni, autor m.in. tak fascynującej publikacji jak Księga blasku – Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza i wydanej niedawno książki Bruno od Mesjasza – Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza. Chociaż głównym punktem jubileuszy będzie konferencja naukowa przewidziana na 18-19 listopada i organizowana przez katedry, w których pracuje ta dwójka, a rocznica śmierci przypadająca na 19 listopada zostanie szczególnie zaakcentowana uroczystym spotkaniem, to przewidziano bardzo dużo innych wydarzeń.

Żeby jubileuszom i całemu przedsięwzięciu nadać odpowiednią oprawę merytoryczną i artystyczną, od kilku miesięcy działa Komitet Organizacyjny powołany do realizacji projektu. Jego skład jest imponujący: Henryk Kowalczyk – Fundacja Sztuki im. Brunona Schulza, Lechosław Lameński – lubelski oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Grzegorz Linkowski – Akedemickie Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka, Leszek Mądzik ­– Scena Plastyczna KUL i Galeria Sztuki tejże sceny, Andrzej Mroczek – Biuro Wystaw Artystycznych, Zygmunt Nasalski – Muzeum Lubelskie, Andrzej Peciak – Wydawnictwo UMCS, Tomasz Pietrasiewicz – Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN, Elżbieta Wolicka – Katedra Teorii Sztuki i Historii Doktryn Artystycznych KUL. Współpracę zapowiedzieli również Krzysztof Babicki – Teatr im. Juliusza Osterwy i Janusz Opryński ­– Centrum Kultury, Teatr Provisorium.

Wydarzenia plastyczne

Jak się rzekło, oprócz wspomnianej konferencji i spotkania rocznicowego zaplanowano szereg innych wydarzeń, w tym przede wszystkim plastycznych. Jak informuje Małgorzata Kitowska, w salach Muzeum na Zamku pojawi się ekspozycja prac plastycznych Schulza ze zbiorów warszawskiego Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. W galeriach BWA pokazane zostaną natomiast dwie wystawy skonstruowane – jak to nazywają organizatorzy – według pewnego Schulzowskiego klucza. W ramach jednej zaprezentowane zostaną prace Stnisława Fijałkowskiego, Zbigniewa Makowskiego, Eugeniusza Muchy, Jerzego Nowosielskiego Andrzeja Strumiłły. Druga z ekspozycji stanowić ma indywidualną prezentację twórczości Edwarda Dwurnika. Wreszcie w Galerii Sztuki Sceny Plastycznej Leszek Mądzik przygotowuje prezentację mało znanego, a niezwykle interesującego cyklu fotomontaży inspirowanych prozą Brunona Schulza (m.in. ilustracje do Sklepów cynamonowych) autorstwa Romana Cieślewicza, zmarłego nie tak dawno w Paryżu polskiego grafika światowej sławy.

Film, teatr, publikacje

Wspomnianą konferencję naukowa poprzedzi w dniach 15-17 listopada 2002 r. przygotowany przez ACK UMCS Chatka Żaka przegląd filmów i spektakli teatralnych, którego program osnuty jest wokół kwestii szeroko pojętej recepcji Schulzowskiego dzieła. Pojawią się filmy fabularne, oczywiście na czele z Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa i dokumentalne, m.in. kilku autorstwa Aliny Skiby, a także stricte artystyczne, jak sławna, wspaniała realizacja braci Stephena Timothy Quay’ów Ulica Krokodyli. Pokazany zostanie też znajdujący się jeszcze w produkcji dokument niemieckiego reżysera Benjamina Geisslera, odkrywcy fresków w drohobyckiej tzw. willi Landaua. Nie trzeba chyba dodawać, że przwidziano też spotkania z autorami filmów.

Jeśli chodzi o spektakle teatralne, to pojawią się zarówno gościnne, w tym zagraniczne, jak i przygotowane specjalnie przez lubelskie zespoły – Teatru Osterwy, Teatru NN i Sceny 6. Oprawę wydawniczą projektu gwarantuje Wydawnictwo UMCS, a publikacje o Schulzowskich rocznicach obiecują m.in. Kwartalnik Literacki Kresy i Scriptores Scholares. Organizatorzy tego istnego lubelskiego Roku Schulza zaznaczają przy tym wszystkim, że informują jedynie o działaniach, co do których mają pewność, że zostaną zrealizowane. Część inicjatyw pozostaje jeszcze w fazie ustaleń, ale to, co już ugodniono wygląda bardziej niż interesująco.

Wypada trzymać kciuki, żeby wszystko udało się przeprowadzić. A jeśli chodzi o niżej podpisanego, to jako maniakalny hrabalista upominam się o dostrzeżenie w jakimś opracowaniu, referacie czy wydawnictwie jubileuszowym jak wielki był wpływ Brunona Schulza na prozę Bohumila Hrabala i z jaką atencją wielki czeski literat wypowiadał się zawsze o nieznanym mu osobiście a tak umiłowanym artyście, pisarzu z Drohobycza. To doprawdy może być fascynujący temat, a kto wie, czy i nie inspiracja do filmu lub sztuki teatralnej.

Andrzej Molik

Bruno Schulz „Odwracające się kobiety”. Ilustracja z tomu „Sanatorium pod Klepsydrą”. Jedna z prac omawianych w książce „Bruno od Mesjasza” przez Władysława Panasa, wpółinicjatora i wpółkoordynatora projektu upamiętniającego w Lublinie Schulzowskie jubileusze.

Kategorie:

Tagi: / / / / / / / / / / / /

Rok: