Ogromna wystawa Marca w Łodzi

Energia Sławomira Marca jest niespożyta. W środę jako wybitny teoretyk i krytyk sztuki prowadził w naszym Centrum Kultury spotkanie z Mikołajem Smoczyńskim z cyklu Artyści Lubelskiej Kolekcji, organizowanym przez Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. W marcu w Galerii Wejście Centrum Sztuki Wpółczesnej – Zamek Ujazdowski miał ekspozycję swych prac „Transaktualne Wszystko / The Trans-topical Everything (bricolages)”. Ledwo ją zamknięto 4 kwietnia a już od kilku dni można oglądać największą – jak sam mówi – w karierze jego wystawę „Wokół widzialności” w Miejskiej Galerii – Ośrodku Propagandy Sztuki w Łodzi.

To kolejne wyróżnienie dla artysty, ale także dla całego naszego środowiska plastycznego. Łódzka wystawa prezentuje kilka cykli z ostatnich lat, w większości przypadków mające charakter premierowy, lub po raz pierwszy pokazujące je w pełni. Malarstwo Marca reprezentuje „Wokół ikony”, swoisty dialog z ikoną „Czarnego kwadratu” Malewicza, czy szerzej – z abstrakcyjną formułą estetyki wzniosłości. Rysunek to pokazywane kiedyś jeszcze w Galerii Starej BWA „Szkice do obrazu Pompeje”, gdzie, jak wyjaśnia lubelski artysta, przedstawiane są w konwencji figuratywnej różne formy śmierci w kontekście kultury, w tym także jako paradoks niedostrzegania istnienia. Bricolage to przeniesione z Zamku Ujazdowskiego „Wszystko”, ponawiane konfiguracje porządku wizualnego, pojęciowego i przedmiotowego inspirowane historycznymi formami całościowania, tworzenia wizji „wszystkiego”. Instalacje reprezentuje „Genesis”, w której odwracana jest relacja między dominującą obecnie interpretacją (intertekstualnością, jak to nazywają krytycy) i doświadczeniem. – W tym przypadku tekst i znaczenie staje się materią doświadczenia – mówi Marzec. Pokazywana jest też dokumentacja cyklu „Ściany”, składającego się z realizacji para-architektonicznych, problematyzujących relację wnętrze/zewnętrze, cykl będący krytycznym dialogiem z ideą dekonstrukcji. Wreszie można obejrzeć Marcowe filmy, czy raczej etiudy filmowe tematyzujące relacje natury i narracji.

Wszystkie te realizacje – jak stwierdzają organizatorzy – łączy zainteresowanie tym, co umyka zarówno formie, jak i znaczeniu, a także współczesnym kulturowym mechanizmom wytwarzania aktualności. Ponadto zespala je wizja rzeczywistość jako złożonej wielowymiarowości, której sprostać poprzez sztukę można jedynie używając wielu różnych konwencji, mediów i strategii. „Sztuka jest tu formą aktywności symbolicznej, czyli poszukiwaniem ruchomego optimum współzależności i współistnienia różnych wymiarów i porządków w dążeniu do pełni naszego istnienia; i nieustannej refleksji nad rozumieniem owej pełni. Nie jest to zatem droga redukcji, czy krystalizacji, ale nieustający wysiłek precyzowania wieloznaczności i paradoksów.” – napisano.

Sławomir Marzec, artysta wizualny, absolwent ASP w Warszawie z 1986 r. z dyplomem z malarstwa oraz z Meisterschule Diploma Kunstakademie w Dusseldorfie, wykładowca warszawskiej akademii i KUL jest dziś – co niejednokrotnie podkreślaliśmy – najbardziej obok Smoczyńskiego znanym i cenionym w kraju plastykiem z Lublina. Zajmuje się malarstwem, instalacją, rysunkiem, grafiką komputerową, filmami, a także publikuje teksty z pogranicza krytyki i teorii sztuki w polskich i zagranicznych czasopismach o sztuce.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: /

Rok: