Pasja Lubelska

TEATR ANDERSENA I DOMINIKANIE SZYKUJĄ WIDOWISKO W STAROMIEJSKIEJ BAZYLICE

W Wielką Środę dzięki inicjatywie Teatru im H. Ch. Andersena w Lublinie współpracujacego z Zakonem OO. Dominikanów będziemy mogli przeżyć misterium Męki Pańskiej i dotknięcie oprawionego w artystyczną formę sacrum. O godz. 19 w bazylice przy Złotej 9 zaprezentowane zostanie widowisko teatralno-muzyczne Pasja Lubelska wg. tekstów Roberta Budnika, z muzyką Michała Kowalczyka. Niezwykłe widowisko reżyseruje Jerzy Jan Połoński, choreografię przygotował Ryszard Kalinowski, a wystąpią aktorzy Teatru Andersena, Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, zespół Trzy Dni Później, zespół w składzie Krzysztof Łochowicz – gitary i Michał Kowalczyk – skrzypce, organy, a także soliści Teatru Muzycznego oraz śpiewacy i muzycy ludowi.

Widowisko z założenia nawiązuje do tradycji lubelskich obrzędów wielkopostnych i pasyjnych. Scenariusz jest oparty na dwóch apokryficznych tekstach dramatycznych – nigdzie dotąd nie drukowanych i nie wystawianych – twórcy młodego pokolenia Roberta Budnika pt. „Getsemani” (Ogrójec, miejsce w Jerozolimie, w którym Jezus przebywał na czuwaniu modlitewnym razem z Apostołami, w wieczór przed pojmaniem) oraz „Quem queritis?” (- Kogo szukacie? – tajemnicz fraza wypowiedziana przez anioła do trzech Marii, które przyszły do Grobu Chrystusa). Części pierwsza w sposób dramaturgiczny opowiada o Ostatniej Wieczerzy oraz o modlitwie Chrystusa w Ogrójcu. Część druga, która mówi o tajemnicy zmartwychwstania Chrystusa, oparta została na średniowiecznym obrzędzie „Trzy Marie u grobu”. Obie części dopełnione są oraz rozdzielone sekwencjami z gatunku teatru ruchu i plastyki. Opowiadają ruchem, tańcem i formami plastycznymi sceniczną historie męczeńskiej śmierci Jezusa Chrystusa – Drogę Krzyżową z Ukrzyżowanieniem, Śmiercią na Krzyżu i Zdjęciem z Krzyża zwanym w sztuce Pietą. Sekwencje te, wykonane przez ósemkę tancerzy GTWPL w chorografii Ryszarda Kalinowskiego, szefa wyrosłego z tej grupy Lubelskiego Teatru Tańca, powstały we współpracy z animatorami form plastycznych z Teatru Andersena. Warstwa muzyczna do drugiej części opracowana będzie również przez Michała Kowalczyka, a zawierać ma w sobie motywy lub całe pieśni pasyjne i wielkanocne rodem z polskiej tradycji pieśni religijnej. Kowalczyka znamy już w Lublinie z – co było jego debiutem na naszym gruncie – muzyki do „Kopciuszka” w Andersenie w reżyserii Połońskiego. Ten twórca młodego pokolenia, reżyser spektakli teatralnych i koncertów, telewizyjnych i aktor jest też reżyserem wielkopostnego widowiska. Jerzy Jan Połoński powidział Kurierowi, że będzie się ono działo w całej przestrzeni staromiejskiej świątyni, włącznie z wykorzystniem co najmniej jednej z dwóch słynnych ambon.

– Koncert Pasja Lubelska jest wydarzeniem powstałym we współpracy twórców wywodzących się z różnych stylistyk artystycznych i subkulturowych – informuję organizatorzy. – Jego umiejscowienie podkreślić ma zarówno charakter religijny widowiska, jak i w sposób oryginalny na nowo odkryć wnętrza dominikańskiej świątyni, a połączenie tradycji i nowoczesności zaowocować powinno wytworzeniem nowej wartości artystycznej – dodają.

Dekoracje i kostiumy wykonano przez pracownie plastyczne Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie. Specjalistyczne oświetlenie podkreślić ma zarówno plastykę samego widowiska, jak i zabytkowe, oryginalne wnętrza bazyliki.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: / / / /

Rok: