Premiera w Berlinie

W niedzielę 4 lipca zakończył się w Berlinie jeden z największych europejskich festiwali teatralnych Theater der Welt 1999. Teatr Świata jest oficjalnym festiwalem ITI – Międzynarodowego Instytutu Teatralnego i prezentuje to, co jest uważane aktualnie za najważniejsze przedsięwzięcia teatralne w skali całego globu. Od 18 czerwca nad Szprewą, w aż 24 miejscach Berlina, zaprezentowało się 29 (jeśli dobrze je policzyliśmy) teatrów i projektów teatralnych z 18 państw świata, a w zasadzie, licząc takie projekty, jak Lear firmowany przez The Japan Foundation Asia Center, pod którym podpiały się Chiny, Indonezja, Japonia, Malezja, Singapur i Tajlandia, reprezentowanych było nawet znacznie więcej krajów. O randze festiwalu niech zaświadczy i to, że w ostatniej chwili do jego programu wciągnięto (a widzów dowieziono) realizowany na Odrze we Frankfurcie projekt wielkiego greckiego reżysera filmowego Theo Angelopoulosa i Manfreda Webera z frankfurckiego Kleist-Theater, w którym wzięli udział światowej sławy aktorzy, Bruno GanzHarvey Keitel.

W tym istnym tyglu teatralnym, pośród spektakli, pod którymi podpisały się takie potęgi teatru, jak Giorgio Strehler, Roger Planchon, Richard Maxwell, Richard Foreman, Toni Servillo czy Laszlo Hudi, znalazł sie także nasz Włodzimierz Staniewski i jego Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice (Berlin kusi widzów nazwiskami twórców, więc znajdziemy w materiałach festiwalowych i sformułowanie: Staniewski Center for Theatre Practices Gardzienice). Teatr z podpiaseckiej wsi trafił na festiwal także za sprawą Berliner Kulturveranstaltungs PODEWIL. To stamtąd Kurier otrzymał całą masę materiałów festiwalowych, w tym zaproszenie na nową premierę Gardzienic w Parochialkirche na Podewil, z którego niestety nie mogliśmy skorzystać.

OPT Gardzienice prezentował na Theater der Welt 1999 dwa przedstawienia. Najpierw, w dniach 25-29 czerwca pokazywane były w Mattahlkirche Metamorfozy według Złotego Osła Apulejusza, które w tym przypadku miały pod tytułem dopisek: Esej Teatralny. Druga prezentacja to wspomniana premiera pt. Kosmos Gardzienice (z podtytułem: Labirynt Praktyk Teatralnych). Kosmos, którego scenariusz napiasli Mira Zelechower-Aleksiun Włodzimierz Staniewski, pokazywano w dniach 2-4 lipca w czterech apsydach we wnętrzu oraz na zewnątrz kościoła Parochial (parafialnego?) przy Klosterstrasse. W niedzielę był to w istocie jeden z ostatnich spektakli kończącego się festiwalu Theater der Welt.

W programie festiwalu napiasano, że Kosmos Gardzienice jest teatralnym zdarzeniem porównywalnym z żywą instalacją (live-instalation). Składa się z fragmentów poprzednich spektakli Gardzienic, relacji z sesji poświęconej muzyce regionu Łemkowszczyzny, wystaw, filmów i dokumentacji z dwudziestu lat działalności Ośrodka Praktyk Teatralnych. Wszystko to jest sprowadzone do kompleksowego przedstawienia teatralnego (do życia jak żywe muzeum) o wędrówce grupy „fideli d’amore”, jak nazywa ona sama siebie, przez strefy geograficzne, przez świat utopii i fantazji, przez wschód Polski, Ukrainę, Laponię, Sierra Madre, Alpy, Irlandię, Egipt i Koreę…

W sumie w obu przedstawieniach z muzyką Macieja Rychłego, wystąpili w Berlinie: Tomasz Rodowicz, Mariusz Gołaj, Mariana Sadowska, Marcin Mrowca, Elżbieta Rojek, Joanna Holcgreber, Dorota Porowska, Katrin Forsmo, Britta Forslund, Martin Essen-Moller, Stanisław Kral, Grzegorz Podbiegłowski Joanna Wichowska (kolejność według oryginału programu). O Kosmosie Gardzienice i o odbiorze naszych spektakli na Teatrze Świata napiszemy więcej po powrocie artystów do Lublina.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: /

Rok: