Prosto, czysto

IV Międzynarodowe Lubelskie Spotkania Teatrów Tańca

Company Bohemia Family Project – Republika Czech

Z trzech etiud tanecznych zaprezentowanych w poniedziałek przez Company Bohemia Family Project, tylko jedną – „Adam + Ewa” – można nazwać zamkniętym spektaklem z pewną dramaturgią. Była tu też scenografia, wprawdzie bardzo skrótowa, ale przecież podkreślająca rajską atmosferę, bo wszystko działo się pod wielkim, zwisającym nad sceną jabłkiem. Biblijna przypowieść została pokazana klarownie, prostymi środkami a pomysł ze zrodzeniem się Ewy ze zdjętej z Adama koszuli, która symbolicznie zastąpiła jego żebro, można uznać za co najmniej interesujący a na pewno dobrze wygrany przez tancerzy, Leonę Kvasnicową Martina Vrany’ego. Podobnie było ze zilustrowniam grzechu pierworodnego, gdy owoc, którego zerwanie na zawsze odmieniło nasz los, wcielajaca się w Ewę artystka uwolniła z gumowych uwięzi.

Skorzystanie z historii, którą zna każdy, zbliżyło spektakl do czystej formy, bo jak w klasycznym teatrze, gdzie widzowie doskonale znali treść tragedii i ciekawi byli jedynie sposobu jej prezentacji, można było się skupić na wizulizacji anegdoty, na samym tańcu. I może to jest jedna z najlepszych metod działania dla teatrów tańca, podobnie jak czerpanie z nieprzebranych pokładów improwizacji tanecznych, jak miało to miejsce w „Solo Jana Kodeta”, którego bohater – niezwykle sprawny i pełen porywajacej inwencji – jest także autorem choreografii dwóch pozostałych etiud.

Trzecią był fragment z „The Gates” w wykonaniu Heleny Arenbergowej Roberta Tripaka i tylko można być ciekawym, jak wyglada całość tych „Wrót”, bowiem migawka, którą mogliśmy obejrzeć była wystarczająco zachęcająca do tego, żeby nabrać apetytu na pełny spektakl wytańczony przez Czechów. Szczególnie pociągajace okazało się wpisanie rysunku tańca w smugi światła, jako że oświetlenie pustej przestrzeni przejęło rolę scenografii w „The Gates”. Prostymi środkami, poruszając się po rozchodzących się ku horyzontowi liniach w kształcie litery V, skupiając się w małej przestrzeni wydobytej na proscenium przez dwa punktowce, tancerze dowiedli nas do impresyjnego finału odtańczonego w srebrzysto ciemnej, księżycowej poświacie rozmywajacej kontury figur. Taniec zbliżył się do malarstwa, nastąpiło piękne sztuk zjednoczenie.

Andrzej Molik

Adam + Ewa, Solo Jan Kodet, The Gates (fragment). Choreografia – Jan Kodet. Spektakle Company Bohemia Family Project z Republiki Czech, zaprezentowane w ramach projektu Dworzec Centralny – Taniec 6 listopada w ACK UMCS Chatka Żaka.

Kategorie: /

Tagi: /

Rok: