”Straszny Dwór” z Nagrodą Tomka

PRZEDSTAWIENIE OPERY NARODOWEJ STANISŁAWA MONIUSZKI W TEATRZE MUZYCZNYM UZNALIŚMY Z WYDARZENIE ARTYSTYCZNE SEZONU W LUBLINIE

Było jak zwykle uroczyście i jak zwykle ceremonia stanowiła niespodziankę zarówno dla laureatów jak i jej świadków, czyli w tym przypadku publiczności czekającej w niedzielę w teatrze przy Skłodowskiej 5 na przedstawienie. W jej obecności redaktor naczelny Adam Świetlicki vel Węgorek wręczył Nagrodę Kuriera Lubelskiego za Wydarzenie Artystyczne Sezonu 2003/2004 w Lublinie realizatorom opery ”Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki w Teatrze Muzycznym, Jackowi Bonieckiemu, sprawującemu kierownictwo muzyczne i reżyserowi Robertowi Skolmowskiemu.

Ustanowiony w 1999 r. laur popularnie zwany jest Nagrodą Tomka, od imienia Tomak Kawiaka, jej pomysłodawcy i twórcy statuetki wręczanej laureatom. Tworząc nagrodę, a zasadzie stając się realizatorami pomysłu zamieszkałego od ponad 30 lat we Francji znakomitego artysty urodzonego w Lublinie postanowiliśmy, że będzie to laur za konkretne wielkie wydarzenie, które miało miejsce w danym sezonie kulturalnym. Takim wydarzeniem było bez wątpienia wystawienie w Teatrze Muzycznym naszej opery narodowej. Do kierującego tą placówką dyrektora Jacka Bonieckiego zgłaszane bywają różne uwagi, ale jednego nikt już mu nie odbierze. To dzięki niemu lubelska publicznośc ma wreszcie okazję na codzień obcować z jedną z najwyższych form ekspresji artystycznej jaką jest opera, to on przywrócił ją Lublinowi. Stało się to w mijającym sezonie. Najpierw zobaczyliśmy przedstawienie ”Carmen” Bizeta, a wkrótce ”Straszny Dwór”, ktory naszym zdaniem realizacyjnie stoi na wyższym poziomie, a i budzi większe emocja. Pamiętajmy, że Teatr Muzyczny zaprezentował premierę dzieła będącego najlepszym wyrazem polskiej tożsamości, bo takim bez wątpienia jest ta opera narodowa Stanisława Moniuszki symbolicznym momencie, na drugi dzień po powrocie Polski do wspólnoty europejskiej, ale i w Dniu Flagi Narodowej oraz w przeddzień rocznicy Konstytucji 3 Maja. Kurier pisał po premierze: ”Lubelski ”Straszny Dwór” pełen jest patriotycznych uniesień, ale i skrzy się humorem w momentach przywoływania pieniackiej tradycji i wszystkich innych wad sarmatyzmu. Ma też akcent chwytający za gardło. Monumentalny Mazur z IV aktu brzmi jak nasza ”Oda do radości”, tak wzmocniona potęgą tańca, że nikt na sali nie pozostaje obojętny. Kiedy w finale okazuje się, że tytułowy Straszny Dwór to Dobry Dwór, możemy skonstatować, że to samo można powiedzieć o realizacji tej drugiej dopiero w historii opery przygotowanej w Lublinie. Kapitalnym pomysłem na zaospodarowanie kameralnej sceny teatru przy Skłodowskiej było wprowadzenie przez reżysera Roberta Skolmowskiego i scenograf Małgorzatę Słoniowską kilku mobilnych dworków zamieniajacych się w razie potrzeby w kredens, stół, słynny zegar czy komnaty zamkowe. Uroczy dowcip powraca przez cały spektakl”.

Nalezy dodać, że ”Straszny Dwór” zdobył Nagrodę Tomka pozostawiając w pobitym polu silną konkurencję. Ważnych wydarzeń artystycznych było w mijajacym sezonie w Lublinie bez liku. Trudno je tu wyliczać, ale wymieńmy chociażby wystawę ”W ogrodach Edenu. Marc Chagall – sceny biblijne” w Muzeum Lubelskiem, która godna była lauru może jeszcze bardziej niż zdobywca Nagrody Tomka w ub. sezonie, inna wystawa z tego muzeum ”Goya. Los Caprichos”. Wymienić też można co najmniej dwa spektakle Teatru Osterwy czy świetne ”Do piachu” Różewicza teatrów Provisorium i Kompania Teatr, jak również kilka bardzo znaczacych festiwali itd. itd. Tym bardziej należy gratulować Teatrowi Muzycznemu. Nagroda Tomka za ”Straszny Dwór ” naprawdę mu się należała. ANDRZEJ MOLIK Fot. Wojciech Jargiło

Realizatorzy ”Strasznego Dworu”

Kierownictwo muzyczne – Jacek Bonieck, reżyseria – Robert Skolmowski, scenografia – Małgorzata Słoniowska, przygotowanie chóru – Zofia Bernatowicz, współpraca muz. – Piotr Wujtewicz, choreografia mazura w wykonaniu Zespołu Tańca Ludowego UMCS – Stanisław Leszczyński.

Laureaci Nagrody Tomka

Sezon 1999/2000 – Lubelska Federacja Bardów za program poświęcony Kazimierzowi Grześkowiakowi.

Sezon 2000/2001 – Paweł Sanakiewicz za trzy krecaje na deskach Teatru Osterwy – role Okpisza i Petruchia w „Poskromieniu złośnicy” Szekspira, Jurasica w „Diabelskim nasieniu” Bresana i Majora w „Damach i huzarach” Fredry.

Sezon 2001/2002 – Teatr im. Juliusza Osterwy za „Dziady” Mickiewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego.

Sezon 2002/2003 – Muzeum Lubeslkie za wystawę ”Goya. Los Caprichos”.

Pomysłodawca i twórca lauru

Tomasz Kawiak, znany na Zachodzie jako Tomek. Urodzony w 1943 r. w Lublinie (nadal mieszka tu jego mama), absolwent warszawskiej ASP. Rzeżbiarz i malarz, autor wielu akcji plastycznych, m.in. „Cegłowanie świata”, czyli pozostawiania sygnowanych cegieł w różnych ważnych miejscach globu i dokumentowania tego. W naszym mieście zasłynął z pierwszej ekologicznej akcji „Ból Tomka Kawiaka” zrealizowanej w 1970 r. Upamiętnia ją tablica na gmachu przy ul. Narutowicza 14. Od 1972 mieszka we Francji, obecnie w St.Antoine de Grasse na Lazurowym Wybrzeżu. Identyfikowany z rzeźbami prezentującymi w artystycznym przetworzeniu symbole naszych czasów – dżinsy i kieszenie. Od 1977 realizuje projekt „Długi marsz dżinsów”, pierwszy raz pokazany w Chinach a następnie na pięciu kontynentach. Wystawia na całym świecie i jest na Zachodzie jednym z najbardziej znanych artystów polskiego pochodzenia. TAM

Kategorie: /

Tagi: / / /

Rok: