Świntuszki amorki

Było w naszym rozgołaszonym serialu dwukrotnie o Watteau, pora na jednego z jego spadkobierców, którym autor „Podróży na Cyterę” przygotowywał grunt pod malarstwo erotyczne. O dziele Bouchera już pisałem, teraz o drugim wielkim Francuzie działającym w drugiej połowie XVIII w., w epoce libertynizmu i wielkiego rozpasania obyczajów. To Jean-Honore Fragonard (1732-1806) stał się ulubieńcem takich libertynów, jak autor „Niebezbicznych związków” de Laclos.

Na bajecznie powabne obrazy Fragonarda trafiłem dwa lata temu śledząc dzieła mojego Watteau w nieczynnej jeszcze podczas poprzedniego pobytu części Luwru. Rychło się okazało, że seksu jest pełno i na zupełnie ubranych jego płótnach, jak na znanej mi tylko z reprodukcji „Huśtawce”, gdzie pannie pod spódnicę podnoszoną przez ciąg powietrza zagląda leżący na trawie ciekawski obywatel czy na „Zasuwce”, gdzie młodzieniec pożądliwie emablujący dziewcze hoże, zasuwką zabezpiecza drzwi do pokoju z oczekujacych ich łożem, a także na nieco tylko rozebranej „Psyche pokazującej swoim siostrom prezenty od Amora”, gdzie pobłyskują jedynie piersi głównej bohaterki a i tak atmosfera jest tak przesiaknięta oparami Erosa, że fizycznie to czujemy popadającąc w stan podniecenia.

Wprawdzie Paul de Saint-Victor napisał, że „Fragonard jest poetą malarstwa erotycznego: udaje mu się uniknąć nieprzyzwoitości, dzięki szybkości wykonywania rysunku”, to przysięgam, że stanąwszy przed jego „Igraniem z ogniem” (jak również przed podobnie owalną „Zdjętą koszulą”, o której może innym razem), nasze męskie libido osiąga stan wrzenia, bo obrazek jest uroczo nieprzyzwoity. Gołą niemal zupełnie kobietę w zachęcającej do czynu pozie, z jasnym łonem jako centralnym bohaterem sceny oglądamy dzięki świntuszkom amorkom. Nie dosyć, że jeden podtrzymuje zdjęte z dziewczyny prześcieradło, tak, że łapiemy ją, że tak powiem, in flagranti, to jeszcze dwaj podświetlają świecami intymne części jej ciała. Seks triumfuje!

Andrzej Molik

Jean-Honore Fragonard „Igranie z ogniem”. 1761-1762.
Olej na owalnym płótnie: 37 x 45 cm.
Musee du Louvre. Paryż.

Kategorie:

Tagi: / / /

Rok: