Wielbiciel ciała

No tak, w tym nagim serialu musiało wreszcie dojść do prezentacji obrazu prawdziwego wielbiciela kobiecego ciała jakim bez najmniejszej nutki wątpliwości był Francois Boucher (1703-1770). Jednym z wielkich moich pragnień tyczących dzieł sztuki jest marzenie, żeby kiedyś wreszcie zobaczyć jego Miss O’Murphy, znaną także jako Odaliska jasnowłosa. Wszyscy znamy reprodukcję sceny z ponętną, bezwstydną kusicielką i rzadko który mężczyzna potrafi ukryć, że mu ślinka (cha! cha!) cieknie na jej widak, dlatego z pełnym zrozumieniem przyjmujemy słowa Kenetha Clarka, gdy ten pisze, że „świeżość pożądania rzadko kiedy była wyrażana bardziej subtelnie niż przez krągłe członki Miss O’Murphy rozciągnięte z niekłamaną satysfakcją na poduszkach sofy”.

Niestety, nigdy jeszcze, czego ogromnie żałuję, nie dotarłem do Alte Pinakothek w Monachium, gdzie panienka sobie nieprzyzwoicie leży (no, wisi), a jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. Ta stara mądrość pasuje jednak tylko do jednego obrazu Bouchera z tych, który znam z paryskiego Luwru. Siostrzana do blond pannicy Odaliska ciemnowłosa (albo inaczej Nini), ma jak na mój góst zbyt rubensowskie kształty i jej pokuśnie wystawiony tyłeczek jest zwyczajnie za tłusty.

Natomiast inne dzieło (arcydzieło!), przesławna Kąpiel Diany, to niewątpliwa królowa aktów malowanych przez Francuza. Cóż za wdzięk! Jaka gracja! Co za poza! Bogini łowów, lasów, gór i księżyca (ma jego symbol we włosach), ale także opiekunka kobiet i ich płodności, jest prawdziwie dziewczęca a na dodatek jak najbardziej odpowiada naszym współczesnym upodobaniom estetycznym, bo jest zgrabniutka niczym jakaś Miss Universum. Mam podejrzenie, że to po zobaczeniu Diany, osławiona faworyta Ludwika XV Madame de Pompadour, uczyniał Bouchera swym faworytem, czyli – lepiej od razu powiedzieć – kochankiem, bo i na tym protektorat młodej jeszcze (i zazdrosnej o „Dianę”) markizy polegał.

Andrzej Molik

Francois Boucher Kąpiel Diany (1742).
Olej 56×73 cm.
Musee du Louvre. Paryż.

Kategorie:

Tagi: / / /

Rok: