Wielkopostny Kairos

W ramach cyklu Wielkopostne Śpiewanie w niedzielę o godz. 15 w Bazylice Ojców Dominikanów przy Złotej 9 wystąpi Nęski Zespół Wokalny Kairos pod dyrekcją Borysa Somerchafa. Na organach zagra Elżbieta Charlińska. Słowo wygłosi o. Sławomir Brzozecki OP.

Tym koncertem śpiewacy zespołu Kairos oraz dyrygent pragną opowiedzieć lubelskiej publiczności o tym, czym jest dla nich okres Wielkiego Postu, jak go rozumieją, odczuwają i przeżywają. Będą – jak zapewniają – chcieli stworzyć nastrój głębokiej refleksji, zadumy i modlitewnego skupienia. W programie znajdą się utwory sakralne zarówno współczesnych, jak i średniowiecznych autorów pochodzących z różnych stron świata – Polski, Estonii, Armenii, Gruzji, Grecji, niezmiernie rzadko wykonywane w naszym kraju oraz nawiązujące swoim wyrazem do oczekiwania Zmartwychwstania.

Gwoździem programu jest utwór uwialbianego przez Leszka Mądzika (pragnie stworzyć w Scenie Plastycznej KUL spektakl oparty na jego utworach) wybitnego współczesnego estońskiego kompozytora Arvo Paerta „De profundis” z 1980 r. Kairos wykona go z towarzyszeniem organów, na których zagra znana lubelska organistka, wykładowca KUL Elżbieta Charlińska. Prawykonanie tego utworu w Polsce za sprawą zespołu Kairos odbyło się 4 kwietnia ub. r, w tym samy miejscu – w bazylice oo Dominikanów. Znaną krytyk muzyczna Dorotę Szwarcman stwierdza, że Paert to „muzyka czysta, jasna, ale wyrastająca z bólu”. Utwór ten cechuje niezwykłe, typowe dla Paerta budowanie frazy muzycznej w taki sposób, że „chwila staje się wiecznością, a wieczność – chwilą”.

Zabrzmi też „Stabat Mater” na chór męski i organy współczesnego polskiego kompozytora, zmarłego w 1992 r. Czesława Gruzińskiego, utwór który Kairos ma w swoim repertuarze już kilka lat. W warstwie muzycznej nawiązuje on zarówno do tradycyjnej wokalno-organowej muzyki kościelnej, jak i do współczesnych atonalnych brzmień, klasterów i zespołowej melorecytacj.

W koncercie, co oczywiste, nie może zabraknąć tego, co stanowi główny obszar zainteresowań muzycznych Kairosa i co wyróżnia go spośród wielu innych polskich chórów i zespołów wokalnych, czyli śpiewów cerkiewnych z XVIII i XIX w. oraz fragmentów liturgii ormiańskiej, gruzińskiej i greckiej z odległych epok, bo najstarsze pochodzą z XI w.!

TAM

Kategorie:

Tagi: / / /

Rok: