Wytańczone pory roku

ARTYŚCI Z IZRAELA, HOLANDII I USA NA LETNIM FORUM TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO

Spektakle teatrów tańca świetnie się już sprawdziły w plenerowych warunkach Ogrodu Saskiego, gromadząc w ubiegłym i w tym roku widownie jakich ta forma teatru nigdy nie przyciągneła do sal Lublina. Teraz może być jeszcze lepiej. Na Letnie Forum Tańca Współczesnego, zaplanowane w ogrodowej muszli od niedzieli do wtorku, działającemu w Centrum Kultury Lubelskiemu Teatrowi Tańca udało się zaprosić zespóły i solistów z Izraela, Holandii i USA. Już tradycyjnie równolegle w CK odbywać się będą warsztaty prowadzone przez wybitnych choreografów i tancerzy z tych krajów, uchodzących słusznie za światowe centra teatru tańca.

Forum otworzy w niedzielę 1 lipca o godz. 21.30 izraelska Kolben Dance Company. Zaprezentuje „The Four Seasons”, czyli przesłynne „Cztery pory roku” do muzykie Antonio Vivaldiego, w choreografii szefa zespołu Amira Kolbena, w wykonaniu 10 tancerzy. Nowa wersja „Czterech pór” to kombinacja tańca współczesnego i XVIII-wiecznej muzyki. – Pory roku to jak wiadomo cztery jasno określone okresy, następujące kolejno po sobie w niezmiennym, wiecznym cyklu. Spektakl odnosi się do nieustannych zmian zachodzących pomiędzy kolejnymi porami, pomiędzy dniem a nocą, pomiędzy chaosem i ładem. Opisuje pragnienie nasion by stać się drzewami i tęsknotę owoców by stać się znów nasionami – zapowiadają twórcy i dodają: – Nieustanne zmiany w naturze mają swoje odbicie w człowieku i na odwrót. Ponieważ trzepot skrzydeł motyla może także spowodować burzę.

W poniedziałek 2 lipca, także o godz. 21.30 Andre Gingras z Hagii w Holandii wytańczy solo spektakl “Hypertopia”. Tytułowy termin powstał ze złożenia dwóch słów: utopia – idea stworzenia doskonałego świata i społeczeństwa oraz hyperopia – nadwzroczność. – Neologizm niesie za sobą pytania: Czy dążenia do zbudowania idealnego świata prowadzi do przekonania, że cel uświęca środki? Czy usprawiedliwia ono wybiórczą ślepotę na dziejące się wokół nas zjawiska? – stwierdza tancerz i choreograf. Krytyk z Dusseldorfu zanotował: „_pertopia_est zbyt inteligentnym spektaklem by komentarz mógł się odnosić tylko do zawartych w nim obrazów. W bardzo suchy sposób Gingras stawia przeszywające pytania – konsekwentnie staje się on jednym z najbardziej interesujących holenderskich artystów.”, a inny, z Frankfurtu, dodaje: „W spektaklu Gingrasa chwila mija niepostrzeżenie a minimalizm obrazu popycha nas w intensywność fizyczną, w język ruchu o znaczeniu egzystencjalnym”.

We wtorek 3 lipca Amerykanin Johannes Wieland pokaże swoją choreografię pt. „progressive coma”, w której tańczy szóstka artystów. The New York Times pisał po premierze: „Bardzo żywiołowi i piękni tancerze; mądre wykorzystanie wideo; mnóstwo erotycznych, prowokacyjnych i tajemniczych wydarzeń”

Na wszystkie trzy wieczory letniego forum w Saskim wstęp wolny.

Na zajęcia warsztatowe prowadzone przez choreografów i tancerzy z USA, Holandii i Izraela w dwóch grupach zaawansowania – początkujących i średniozaawansowanych – można się jeszcze zgłoszać w Lubelskim Teatrze Tańca – tel. 081 5360328 lub www.ltt.art.pl Wstęp 100 zł.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: / / /

Rok: