Dżinsy Tomka maszerują w Jardin de Palais Royal

Kawiak wśród największych rzeźbiarzy XX wieku

Z Francji dotarła do nas niezwykle intrygująca a jednocześnie bardzo radosna wiadomość. W miniony poniedziałek 20 marca otwarta została w paryskim Jordin de Palais Royal wielka wystawa L’Homme qui marche, na której zgromadzono prace największych rzeźbiarzy XX wieku. W tym doborowym towarzystwie znalazła się dwójka Polaków, Magdalena Abakanowicz i – co dla nas, lublinian najważniejsze – Tomek Kawiak, znany zresztą nad Sekwaną wyłącznie z imienia.

Każdy kto kiedykolwiek był w Paryżu musi znać Jardin de Palais Royal czyli Ogród Pałacu Królewskiego. Po zwiedzeniu Luwru większość turystów kieruje kroki na zaplecze położonej w pobliżu dawnej XVII-wiecznej siedziby królów Francji, do ogrodu założonego w 1630 dla kardynała Richelieu. Od niedawna ogród spełnia rolę naturalnego salonu wystawowego i stał sie dla artystów uprawiających rzeźbę najważniejszym miejscem ekspozycyjnym w stolicy Francji. Latem minionego roku niżej podpisany z przyjemnością oglądał tam dużą wystawę prac wspomnianej Magdaleny Abakanowicz. Sam Tomek napisał dowcipnie w liście do mnie: po 55 latach (to jego wiek) wezmę udział w wystawie bardzo ważnej.

I taka ona jest. Jej komisarz, działająca w imieniu Ministerstwa Kultury i Informacji Solange Auzias de Turenne w piśmie do Kawiaka nazywa ją une exposition de tres grand prestige (o bradzo dużym prestiżu). Pod tytułem Człowiek, który idzie widnieje dopisek: Od Rodina do Mimrana. Oprócz prac genialnego Rodina i wymienionego przedstawiciela najmłodszego pokolenia artystów, znajdują się na wystawie dzieła takich potęg jak Arp, Bourdelle, Cesar (mistrz Kawiaka po jego przyjeździe do Paryża z Lublina w 1972 roku), Gargallo, Giacometti, Ipousteguy, Lipchitz, Ju Ming, O’Reilly czy Zadkine. Uff, aż się gorąco robi z wrażenia!

Tomek w ogrodzie Palais Royal wystawia znany z ubiegłorocznej ekspozycji w lubelskim BWA Longue Marche de Jeans. Na długim na 4 metry i wysokim na 1,6 metra postumencie prezentuje siedem (a nie sześć, jak widać na szkicu) słynnych już na świecie maszerujących dżinsów wysokości od 60 cm do 1,5 m. Wystawa zorganizowana pod patronatem UNESCO będzie czynna w Paryżu do 20 czerwca. Od 17 września zprezentowana zostanie w Hadze a od 20 października w stolicy Taiwanu Tajpej. Czyż nie można zatem mówić o wielkim sukcesie artysty, który swą przygodę ze sztuką rozpoczynał w rodzinnym Lublinie?

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: /

Rok: