Kulminacja Konfrontacji

Przed nami dwa kulminacyjne dni jubileuszowego X Międzynarodowego Festiwalu Konfrontacje Teatralne. Czeka nas jeszcze wiele przeżyć na najwyższym poziomie, chociaż minione dwa dni przyniosły ich bez liku. Ale dopiero teraz na arenę wkraczają teatry uliczne, znane od pierwszych Konfrontacji, obecne tu z każdą nową premierą poznańskie Biuro Podróży i tak lubiani po dwóch poprzednich pobytach w Lublinie Norwegowie ze Stelli Polaris. Dwukrotnie, dziś i jutro zaprezentuje się też inna konfrontacyjna gwiazda, podziwiany od pierwszego festiwalu faworyt lubelskiej publiczności Teatr Derevo, reprezentujący Rosję i Niemcy. Jutro oczekuje nas również spotkanie ze spektaklem, który rozbił pulę na kilku polskich festiwalach i uznawany jest za absolutny hit, chociaż pochodzi z niemal prowincjonalnego teatru repertuarowego. To Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego z Wałbrzychu, gdzie powstała rewelacyjna „…córka Fizdejki” wg. Witkacego w reżyserii Jana Klaty. Będzie też dziś prawdziwa parada gwiazd aktorskich czytających Różewicza, będą goszczacy po raz pierwszy na Konfrontacjach Grecy, będą Ślązacy i zamykający jutro jubileuszową edycję festiwalu, od początku najlepiej sprzedający się elbląski zespół Rh+. Doprawdy jest w czym wybierać!

 

PROGRAM

Piątek 7 października

17.30 – Teatr Attis – Grecja – „Obłęd Ajaxa” – Hala Polmos (60_ 17.30 – Teatr Provisorium i Kompania „Teatr” – Lublin – „Do piachu” – Sala Nowa CK (90_ 19.30 – Teatr Biuro Podróży – Poznań – „Kim jest ten człowiek we krwi?” – Plac Zamkowy (70_ 21:00 – Adam Ferency, Olgierd Łukaszewicz, Jan Peszek, Maria Peszek, Witold Mazurkiewcz – „Czytanie Różewicza” – Sala Nowa CK (70_ 22.30 – Teatr Derevo – Rosja–Niemcy – „Ketzal” – Chatka Żaka (75_ 22.30 – OPT Gardzienice – „Kosmos Gardzienic” – „Metamorfozy” i „Elektra” – Gardzienice (95_

Imprezy towarzyszące: 13.30 – Klub Centrala CK – Filmy o Konfrontacjach – pokaz relacji TVP Lublin; 19.00 – Galeria Hades – Wernisaż wystawy malarstwa Mariusza Kowala; Rozmowy wieczorne – po ostatnim przedstawieniu prow. Grzegorz Janikowski, Jacek Zembrzuski.

 

Sobota 8 października

15.30 – Teatr Derevo – Rosja–Niemcy – „Ketzal” – Chatka Żaka (75_ 17.00 – Teatr Korez – Katowice – „Cholonek” – Sala Czarna CK (130_ 19.30 – Teatr Dramatyczny – Wałbrzych – „…córka Fizdejki” – Teatr Muzyczny (90_ 19.40 – Scena Plastyczna KUL – Lublin – „Odchodzi” – Stara Aula KUL (40_ 21.30 – Stella Polaris – Norwegia – „Świętowanie życia” – parada uliczna – deptak (40_ 22.30 – Rh+ – Tczew – Koncert multimedialny „Miłość i pożądanie” – Sala Nowa CK (90_

Impreza towarzysząca: Gardzienice – 18.30 – OPT Gardzienice – „Kosmos Gardzienic”.

 

PO ZDANIU O SPEKTAKLACH – PIĄTEK

* „Obłęd Ajaksa” z Aten

Jedna z rewelacji Attisu na skalę światową, spektakl, w którym trzej aktorzy opowiadając o Ajaksie i jego morderstwach utożsamiają się z nim, a potem zmieniają w jego ofiary stawiając jedno zasadnicze pytanie: „O co w tym wszystkim chodzi?”

* Tadeusz Różewicz „Do piachu” z Lublina

„Raport z lasu” o polskim Woyzecku, którego bydlęcy niemal żywot naznaczony jest egzystencjalnym absurdem czasu wojny a jego niezwykle intensywny rysunek urasta do wymiaru ofiary chrystusowej.

* „Kim jest ten człowiek we krwi?” z Poznania

Wielkie plenerowe widowisko Pawła Szkotaka inspirowane ”Makbetem” Szekspira nazwane zostało „rewersem” słynnego spektaklu „Carmen funebre”, gdyż dotyka tego samego problemu, ale nie od strony ofiar, a od strony katów.

* „Czytanie Różewicza” gwiazd teatru

Usłyszymy po raz pierwszy najnowszy dramat Różewicza „Tele – morele” w wykonaniu Jana Peszka i Marii Peszek w konsultacji reżyserskiej Piotra Łazarkiewicza oraz prezentację ważnych tematów i wątków poezji w inerpretacji wykonawców wielkich różewiczowskich ról – Adama Ferencego, Olgierda Łukaszewicza i Witloda Mazurkiewcza.

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Gardzienice

* „Kosmos Gardzienic” – „Metamorfozy”, „Elektra”

Dwa najnowsze spektakle OPT stanowią kolejne etapy konsekwentnej pracy zespołu Włodzimierza Staniewskiego nad gestem w tragedii starożytnej i rekonstrukcją antycznej muzyki oraz powrót teatru trój-jedynej chorei – żywego misterium o ponadkulturowym wymiarze.

 

SZCZEGÓLNIE POLECAMY

Teatr Derevo – Rosja-Niemcy – „Ketzal” – reż. Anton Adasiński i Derevo – obsada: Anton, Gala, Di, Buda, Max, Figa, Adam. Styl Teatru Derevo to m.in. taniec współczesny, butho, comedia dell arte, clownada, teatr, performance, happening. Spektakl ten to dla Adasińskiego deja vu ciała, to  pieśń cielesności. Derevo powraca do prostoty na scenie. To zbliżenie się do najważniejszych rzeczy, poszukiwanie odpowiedzi, szukanie w języku cielesności, w dotyku spojrzeniu, zbliżeniu… Spektakl grany też w sobotę.

 

PO ZDANIU O SPEKTAKLACH – SOBOTA

* Janosch „Cholonek” z Katowic

Spektakl niegrzeczny i bulwersujący, kij w mrowisko śląskich kompleksów, nacjonalizmów i krzywd wobec Polski i Niemiec, grany gwarą.

* „Odchodzi” Mądzika wg Różewicza

Różewiczowska perspektywa niezwykle osobistego kontaktu z matką, bliskiego spojrzenia na agonię i wyostrzona świadomość egzystencjalna została rozpisana na obraz teatralny, nabierając uniwersalnej perspektywy.

* „Świętowanie życia” po norwesku

Ludyczna parada zrozumiała wszędzie, festiwal głupców, bufonada, karnawał dziwnych stworów, sugestywnej muzyki, zręcznych żonglerów, odważnych połykaczy ognia, pełnych wdzięku tancerzy, tak wciągajcy, że porywa widzów.

* „Miłość i pożądanie” z Tczewa

Koncert multimedialny „audiowizualnej grupy przyjaciół Rh+” wytwarzającej „brzmienie krwi”, które  powstaje z interakcji czynników Rh oraz m.in. instalacji dźwiękowych, komputerów, samplera, syntezatora, instrumentów tradycyjnych i głosów przetworzonych elektronicznie.

 

SZCZEGÓLNIE POLECAMY – SOBOTA

Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego – Wałbrzych -„…córka Fizdejki” – reż. Jan Klata – obsada m.in. Wiesław Cichy,  Lidia Michałuszek, Karolina Adamczyk. Inspirowany sztuką Witkacego „Janulka, córka Fizdejki” szokujący pamflet na polską europejskość. Zderzeniu dwóch cywilizacji: w oryginale – neokrzyżaków najeżdżających na wyimaginowaną Litwę XXIII w. i  zdziczałych tubylców, u Klaty – Niemca będącyego skrzyżowaniem człowieka z reklamy garniturów Bossa z cyborgiem i Polaka takiego, jakim widzą go Niemcy – obdartego, cuchnącego, pijanego, zajadającego się bigosem, nieustannie celebrującego własne puste mity narodowe. Niemcy i Polacy w tym nowym momencie dziejowym to „dwa narody zamknięte w jednej szafie ze swoimi trupami”. Oprócz wszystkiego, to w powszechnej opinii znakomite widowisko teatralne.

Andrzej Molik

Kategorie: /

Tagi: / / /

Rok: