Nadchodzi czas na The Time

26 września  ukaże się nowa płyta Leszka Możdżera – „The Time”, a – jak pisaliśmy – już 2 października o godz. 20 utwory z niej będzie można wysłuchać na koncercie promocyjnym w sali Filharmonii Lubelskiej.

Płyta zapowiada się rewelacyjnie. Możdżer zaprosił do studia szwedzkiego basistę i wiolonczelistę Larsa Danielssona oraz wokalistę i mistrza instrumentów perkusyjnych Zohara Fresco z Izraela. Praca w studiu była dla muzyków zwieńczeniem wspólnych spotkań koncertowych. Wirtuozerię tria można było podziwiać między innymi podczas koncertów w Sopocie w ub. roku czy w tym roku Warszawie, gdzie publiczność intensywnymi aplauzami egzekwowała kolejne bisy.

„The Time” to album składający się z autorskich kompozycji tria oraz aranżacji takich zapożyczonych utworów jak „Smells Like Teen Spirit” Nirvany , „Svantetic” Krzysztofa Komedy czy „Sortorello” XIII-wiecznego anonima. Łącznie album zawiera 13 pozycji. Płyta została nagrana na 2 calowej taśmie magnetycznej z wykorzystaniem 24 śladowego magnetofonu analogowego, a więc w systemie raczej unikalnym, jak na panujące obecnie standardy. „The Time” – pisze jeden z krytyków – to najbardziej adekwatny tytuł odzwierciedlający wspólną, wewnętrzną pulsację czterech artystów, którzy w precyzyjnie określonym,  jednym, konkretnym czasie, znaleźli się w  precyzyjnie określonym, jednym, konkretnym miejscu, studiu Paula Maltona. Paul to jeden z tej czwórki. Łączy swoje pasje penetrowania „współzależności częstotliwości fali dźwięku będącego tercją akordu w odniesieniu do prymy jako jego podstawy”. Absolwent matematyki i filozofii, matematycznie rozwiązujący strukturę muzyki. To on zafascynowany koncertem Leszka Możdżera w Carnegie Hall, zaproponował mu produkcję jego kolejnej płyty. A na zakończenie recenzji padają takie słowa: „Jest to muzyka przestrzeni. Płynąca delikatnie jak powiew wiatru, unosząc nas na falach skojarzeń. Wciągająca nas już od pierwszych dźwięków. Do których odruchowo powracamy, natychmiast po wybrzmieniu ostatnich. Bo muzyki tej można słuchać, słuchać, słuchać. Ona płynie, zatrzymując nas w czasie („The Time”!!!!!!!!!!)”

Organizatorem lubelskiego koncertu jest Marek Nalikowski, szef Agencji N_’N. Bilety do nabycia w kasie agencji w filharmonii przy Skłodowskiej 5 w godz.14-17 i w EMPiKu przy Krakowskim Przedmieściu 59.

Andrzej Molik

RAMKI

Dla Czytelników, którzy zadzwonią do nas dziś o godz… pod numer…. mamy trzy jednoosobowe wejściówki na koncert.

LESZEK MOŻDŻER

Jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianistą światowej klasy, odważnym i oryginalnym twórcą posługującym się własnym językiem muzycznym. Urodził się w 1971 w Gdańsku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 199. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, pierwsze kroki na scenie stawiał grając  w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors. Rok później zajął I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Zwyciężał dziesięciokrotnie we wszystkich kolejnych ankietach czytelników Jazz Forum w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku w 95 i 96 a w 98 otrzymał Fryderyka w tej samej kategorii. Od 91 do 97 był członkiem Miłości, najważniejszego jazzowego i yassowego zespołu lat 90, z którym nagrał sześć płyt, w tym dwie z Lesterem Bowie. Równolegle udzielał się muzycznie w Kwartecie Zbyszka Namysłowskiego oraz grupie Eryka Kulma. W połowie lat 90. rozpoczął nagrywanie autorskich płyt m.in. „Talk To Jesus” z Sekstetem i „Facing The Wind” w duecie z amerykańskim kontrabasistą Davidem Friesenem. Pod własnym nazwiskiem zadebiutował w 94 solowym nagraniem „Chopin – Impresje”. Pięć lat później we Francji ukazał się jego album „Impressions On Chopin”. Odnotujmy jeszcze album „Pub700”, zawierający muzykę z trans-opery „Sen nocy letniej”. Nagrywał płyty z prawie wszystkimi naszymi najwybitniejszymi muzykami jazzowym. Na uwagę zasługują jego realizacje teatralne. Napisał też „Psalmy Dawidowe” na chór i kwartet jazzowy. Na zaproszenie Pata Metheny gra co roku z międzynarodową orkiestrą Jazz Baltica na festiwalu w Salzau. We 2004 zagrał z Adamem Makowiczem na koncertach w Carnegie Hall w Nowym Jorku.  Występował w prawie wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Brazylii, Urugwaju i Argentynie, Chile. Jego koncert z Makowiczem ukazał się na płycie w ub. roku i obok wydanego w czerwcu 04 albumu solowego „Piano” uzyskał status podwójnie platynowej płyty.

Kategorie:

Tagi:

Rok: