Poezja ucieleśniona
RECENZJA Shogo Ohta Theatre
Poezja ucieleśniona
Kierowani dobrotliwą ręką pięknej pani Agaty Rychcik, dziennikarze akredytowani na festiwalu oglądali spektakl Shogo Ohta Theatre z balkonu Teatru Osterwy. Chociaż się zrazu obruszali na takie potraktowanie, rychło (nomen omen) pojęli, że zafundowano im najlepszy z możliwych punktów widzenia na sztukę twórców z Kraju Kwitnącej Wiśni. Tylko stamtąd, a nie z pozornie uprzywilijowanego parteru, można było dostrzec, że budulcem „Pustkowia” jest także sterylnie czysta i wyważona w każdym rytmie grafika japońska. Siporeksowe cegły, deski, kwiaty w wazonie i… bidet, przemieszczane przez dwójkę aktorów tworzyły na płaszczyźnie sceny formy układające się w wysmakowane obrazy stanowiące wartość samą w sobie, ale i dopełniające wymowę sztuki, która się okazała teatralnym ucieleśnieniem poezji.
W pewnym momencie Kyoko Kishida (tak, ta z „Kobiety z wydm”) i Tetsuya Kishida, grający dwójkę małżonków próbujących z innego wymiaru, w którym się znaleźli po domniemywanym katakliźmie, odbudować zrujnowany rodzinny dom, rozpościerają na całości sceny biały materiał. Wrażenie tytułowego pustkowia staje się dojmujące. Osiąga ono wymiar symboliczny i już nie mamy wątpliwości, że rzecz nie tyczy tylko konkretu, realnego wydarzenia, że jest parabolą losu. A gdyby ktoś miał wątpliwości, usłyszy słowa aktorki kierowane do partnera szukającego „dzieci” pod pustynną bielą materii. Mówi ona z lekka ironią: – Przecież nie gramy aż tak realistycznie!
Japończycy zaproponowali sztukę niełatwą. Nie pomagały w jej smakowaniu perturbacje z wyświetlającymi – wszak nieodzowne – tłumaczenia rzutnikami (Made in Japan?). Warto było jednak wsłuchać się i wpatrzyć w ich spektakl. Chociażby po to, żeby przekonać się po jak rozległych dziedzinach, sięgając skrajnych terytoriów, wędruje sztuka teatru.
Andrzej Molik
Shogo Ohta Theatre (Japonia). Scharachi (Pustkowie). Grają: Kyoko Kishida i Tetsuya Segawa. Reżyseria: Shogo Ohta. Prezentacja 11 października w sali Teatru Osterwy.
Kurier festiwalowy – II Międzynarodowy Festiwal Konfrontacje Teatralne
nr 5 – 13.10.1997
Shogo Ohta Theatre (Japonia) „Scharachi”
Kategorie: Kurier Lubelski / Recenzje
Rok: 1997