Pokusa Valladolid

Ze zdjęcia patrzy uśmiechnięty Kenneth Branagh na tle plakatu z 40.Semana Internacional de Cine. Zdjęcie z ubiegłego roku, z Valladolid, gdzie angielski specjalista od filmowych adaptacji Szekspira prezentował poza konkursem (ale w tzw. sekcji oficjalnej) swój, z kolei wokółszekspirowski obraz W środku mroźnej zimy. Dziecko, oglądając ostatnio w telewizji jego pyszne Wiele hałasu o nic spytało: – A tego pana znasz? – A znam, byłem na jego konferencji prasowej w Hiszpanii.

Jeden z uroków bywania na festiwalach – można dzieciaka przekonać pośrednio do Szekspira, tylko dlatego, że mu imponuje, iż tata zetknął się z facetem z ekranu. Satysfakcja dodatkowa: młode biega po domu w tee-shircie zupełnie takim samym jak Branagh na fotografi, bo to pamiątkowa koszulka z jubileuszowego, 40.Międzynarodowego Tygodnia Kina w stolicy prowincji Castilla y Leon, który odbył się w październiku ub. roku.

Wydawało by się, że festiwal dopiero co się zakończył. Czas jednak płynie momentalnie, organizatorzy muszą myśleć o kolejnej edycji Semany. Zdjęcie Branagha, o którym tu tyle, pochodzi z biuletynu nadesłanego właśnie z Hiszpani zapowiadającego czterdziestą pierwszą już odsłonę coraz bardziej cenionego w świecie festiwalu. Że ocena taka nie jest gołosłowna, niech zaświadczy jeden tylko fakt. W tym roku festiwal w Valladolid dołącza do elitarnego grona imprez, na których filmy ocenia, oprócz oficjalnego jury, także jury FIPRESCI, czyli dziennikarzy zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. Takich festiwali jest w Europie garstka, co zaświadczam jako osoba zasiadająca w takim gremium na kilku z nich.

Biuletyn zapowiadający kolejny Tydzień Kina a operujący materiałami z poprzedniego, pełny jest fotek z konferencji i projekcji festiwalowych a na nich taku\ie jeszcze znakomitości, jak Michael Radford (nominowany do Oscara za reżyserię Listonosz), Tran Anh Hung (nagrodzony ZLotym Lwem w Wenecji film Cyclo), Nanni Moreti (Caro Diario), Francuzka Emmanuelle Beart (Nelly i pan Arnaud)… Nazwiska świadczą na jakie filmy w Valladolid się stawia. To oaza filmu artystycznego, ambitnego. Tak będzie i w tym roku na 41.Semanie w dniach od 18 do 26 października.

Trudno w maju powiedzieć jakie tytuły pojawią sie w sekcji oficjalnej, gdzie na zwycięzcę (w kategorii filmu pełnometrażowego) czeka Złoty Kłos i trzy miliony pesetów. Nie wiadomo także, rzecz jasna, kto będzie kandydował do tytułu najlepszego nowego reżysera (milion peset) i najlepszej krótkometrażówki (pół miliona). Na podobnej zasadzie, nie skompletowano jeszcze tytułów do dwóch głównych przeglądów towarzyszących – Punkt Spotkania (filmu stare i nowe, godne specjalnej uwagi ze względu czy to treść, czy formę) i Czas Historii (dokumenty szczególnie ciekawie prezentujące czasy dawne i obecne, też nagradzane przez odrębne jury naukowców i krytyków).

Natomiast organizatorzy mają już zapięty na ostatni guzik program przeglądów ekstra, które, wedłu od lat sprawdzonego klucza, powracają, stale zmieniając jedynie ich bohaterów. W prezentacji laureatów poprzedniego festiwalu (był nim ongiś za Ziemię Obiecaną nasz Andrzej Wajda i miał potem taką retrospektywę, ale było to tak dawno, że nie chce się wierzyć, iż były kiedyś czasy sukcesów polskiego kina), bohaterem będzie nagrodzony Złotym Kłosem w ub. roku za Inną Amerykę Serb na emigracji – Goran Paskaljevic. Drugi przegląd poświęcony ma być belgijskiemu mistrzowi animacji (fantastyczna Taxandria) Raoulowi Servais, a trzeci hiszpańskiemu kompozytorowi muzyki filmowej Jose Nieto.

Całość uzupełniają prezentacje: Zbliżenie na kino australijskie (1975-1995),czyli filmy Petera Weira, Bruce Bersforda, George Millera i nie tylko, Szkoły kina – Jerozolimska Szkoła Filmu i Telewizji i wreszcie Kino Hiszpańskie 95/96.

Wasz sługa ma nadzieję, że tak, jak to sie dzieje od czterech lat, na 41. Semana Internacional de Cine de Valladolid zostanie zaproszony i będzie miał przyjemnośc sprawozdawać festiwal a także pisać o mieści, które jest bardzo, pod wieloma względami podobne do Lublina. Pokusa jest wielka!

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: / /

Rok: