Polska Baez

Czy to z racji swego debiutu na historycznym Festiwalu Zakazanej Piosenki w Hali Olivii (1980), czy wydawania pierwszych nagrań w drugim obiegu, a może z racji tego, że zawsze chętnie wykonywała utwory barda Praskiej Wiosny Karela Kryla, Antonina Krzysztoń bywała nazywana „polską Joan Baez”. Artyści o silnej, ukształtowanej osobowości, którzy dopracowali się własnego stylu, nie lubią takich porównań, ale przylepiona etykietka funkcjonuje samoistnie, bo łatwo nią operować gdy nie ma pewności czy publiczność, przed którą ma stanąć piosenkarka, wie z kim ma do czynienia.

Bo Antonina Krzysztoń, posiadając ogromny dorobek, w tym pięć nagranych samodzielnych kaset i trzy płyty (z kasetami), muzykę do filmu a nawet incydentalny sukces w plebiscycie Muzycznej Jedynki (Perłowa Łódź w listopadzie 1993), nie należy do ulubieńców tłumów i do wykonawców z pierwszych miejsc list przebojów. Jest jedną z tych stylowych artystek, która – jak wielu innych w rozległej dziedzinie Krainy Łagodności – posiada w swym pokoleniu zaprzysięgłych wielbicieli, ale pośród najszerszych rzesz odbiorców bywa zupełnie nieznana. Za to przez najmłodszych wykonawców, owych niezliczonych śpiewaków ogniskowych brzdąkających na gitarze, potrafi być traktowana jak guru. I tym, tak jak wykonywanymi ongiś protest-songami, przypomina też Baez.

Antonina Krzysztoń wystąpi w niedzielę 27 kwietnia o godz.19 w Kawiarni Artystycznej HADES. Zaśpiewa piosenki ze swego ostatniego albumu Kiedy przyjdzie dzień, którego producentem był Marcin Pospieszalski. Towrzyszyć będą jej muzycy: Kuba – bass, kalimby; Andrzej Wyrzykowski – gitara, Marcin Majerczyk – gitara i Kuba Majerczyk – perkusja.

(tam)

Kategorie:

Tagi: /

Rok: