Szopka w szopce

FESTIWAL BETLEJEM LUBELSKIE TAKŻE POZA TEATREM ANDERSENA

Jedną z atrakcji rozpoczętego wczoraj w Teatrze im. H. Ch. Andersena IV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Betlejem Lubelskie, jedynego w kraju inspirowanego tradycją bożonarodzeniową, będzie jego wyjście poza mury placówki przy Dominikańskiej 1. Na 10 dni przed świętami poczujemy już gwiazdkową atmosferę, bo zobaczymy szopkę w szopce. W tej szopce, którą w tym roku przeniesiono spod ratusza na Plac Po Farze i której stawianie przyśpieszono z festiwalowych powodów.

Dokładnie rzecz nazywając, nie będzie w spektaklu pokazywnym tam w niedzielę o 17.30 w ramach Wigilii Strego Miasta nawiązenia do Bożego Narodzenia, tylko do aktualnie trwającego w kościołach chrześcijańskich okresu w roku liturgicznym przypominającego oczekiwanie na powtórne przyjście Jezusa. Teatr A z Gliwic, jedyny w Polsce zawodowy, offowy teatr religijny zaprezentuje „Kolaż adwentowy”. Nim to nastąpi, swoje spektakle – po wczorajaszych z Pragi i Rabki – przedstawią dziś kolejne dwa teatry, z Tych i Bratysławy.

Tyski Teatr BeLarte przywiózł na festiwal „Dzisiaj w Betlejem”, wg scenariusza i reżyserii Petra Nosalka, artdyrektora Divadla Loutek w Ostrawie, przedstawienie zbudowane z ludowych europejskich tekstów bożonarodzeniowych. Obowiązuje w nim konwencja teatru ludycznego – z Bogiem, wyposażonym w ludzkie atrybuty i Szatanem niezbyt strasznym – obfitująca w elementy humorystyczne, ale wzbogacona o dramatyczne, wychodzące poza widowisko jasełkowe. W przedstawieniu występuje czwórka wielekroć nagradzanych aktorów Opolskiego Teatru Lalki i Aktora oraz lalki. Dodatkową atrakcją jest zaproszenie w przerwie przedstawienia dzieci na scenę, gdzie mogą te lalki obejrzeć, dotknąć i nimi „pograć”.

Założony w 1994 r. Teatro Neline z Bratysławy pokaże „Nesiem vam novinu”, wg scen. i w reż. Petroneli Dusovej, przedstawienie, które jest opowiadaniem przez Kolędnika dobrze znanej historii. Idąc od domu do domu wieści on, że narodziło się Boże Dzieciątko, żeby zbawić świat. Spektakl został oparty na słowackich motywach ludowych, znanych z jasełek, wzbogacony kolędami.

W niedzielę oprócz spektaklu w szopce na Placu Po Farze, założony w 1996 r. gliwicki Teatr A pokaże w Andersenie „Pastorałkę. Rzecz o Narodzeniu Pańskim” autorski spektakl Mariusza Kozubka. Obok pięknej i bogatej teologicznie poezji starochrześcijańskiej – pieśni liturgicznych, staropolskich kolęd, bazujących w warstwie muzycznej na śpiewie gregoriańskim – pulsuje tu ludowy nurt prostych, naiwnych wyobrażeń o Narodzeniu Pańskim. Przedstawienie bawi elementami pastiszu, purenonsownego humoru, ale i prowokuje widza do własnej interpretacji Tajemnicy Wcielenia.

Bardzo oczekiwany jest ostatni z występujących na Betlejem Lubelskim 2007 teatr, Arabeska z Charkowa, a to z kilku powodów. Przede wszystkim, zawarty w nawiasie dopisek do tytułu spektaklu „Marry Christmas Jesus Christ (szopka talk show)” intryguje jeszcze przed przedstawieniem. Po drugie, autor sztuki Serhij Żadan jest słynnym ukraińskim poetą, publicystą, performerem, współtwórcą wielu undergroundowych projektów wydawniczych i znany jest naszym kraju z powieści „Big Mac” i „Depeche Mode”. W poezji łączy tradycję ukraińską, kulturę punku i doświadczenia postimperialnego pejzażu miejskiego, co widać i w tym spektaklu w reż. Switlany Oleszko. Przekonajcie się: Akcja odbywa się w przygranicznych rejonach Izraela i Palestyny. Naczelnik federalnych kontyngentów wojskowych generał H. (Herod – zdradźmy) podczas popularnego show w tv relacjonuje jeden z epizodów swojej biografii. Akcja przenosi się do I wieku p.n.e. Uchodźcy podążają na spis ludności, w tłumie pojawia się szalony włóczęga, zbieracz żółwich jaj, który opowiada o znakach narodzenia Chrystusa…

Przez dwa festiwalowe dni odbywać się będzie także spotkanie dyskusyjne „Polscy majstrowie scenografii w powojennej szopce teatru lalek”, kolejne po sympozjach z poprzednich festiwali o sacrum i profanum oraz o postaci Żyda w szopce. Tegoroczne poświęcone jest zmarłem w 1995 r Rajmundowi Strzeleckiemu, ktorego scenografie czerpały z tradycji, z dawnych wierzeń oraz sztuki ludowej i stanowiły równoprawny z aktorem składnik spektaklu.

Pisaliśmy już o jeszcze jednej wielkiej atrakcji obecnego Betlejem Lubelskiego, finałowym koncercie Męskiego Zespołu Wokalnego Kairos pod dyr. Borysa Somerschafa. Będzie to „Kasperowe kolędowanie” oparte na twórczości Kaspra Twardowskiego, rybałta z XVII w.

Andrzej Molik Fot. archiwum

PROGRAM

Sobota 15 grudnia

* 12.00 – Teatr BeLarte – Tychy – „Dzisiaj w Betlejem”; * 13.30 – Spotkania dyskusyjne – „Polscy majstrowie scenografii w powojennej szopce teatru lalek” – Klasztor oo. Dominikanów; * 17.00 – Teatr Neline – Bratysława – „Nesiem vam novinu”.

Niedziela 16 grudnia

* 12.00 – Teatr A – Gliwice – „Pastorałka. Rzecz o Narodzeniu Pańskim”; * 13.30 – Spotkania dyskusyjne – „Polscy majstrowie scenografii w powojennej szopce teatru lalek” cz. 2.- Klasztor oo. Dominikanów; * 16. 00 – Teatr Arabesky – Charków – „Merry Christmas Jesus Christ (szopka talk show”; * 17.30 – Teatr A – Gliwice – „Kolaż adwentowy” – widowiska w ramach Wigilii Starego Miasta – Szopka na Placu Po Farze; * 20.00 – Męski Zespół Wokalny Kairos – Lublin – „Kasperowe kolędowanie” – koncert; * 21.00 – Wigilia Jazzowa.

Oprócz wyraźnie zaznaczonych, wszystkie pozostałe wydarzenia festiwalowe w Teatrze Andersena.

Kategorie:

Tagi: / /

Rok: