Tradycyjne pieśni – z Rajgrodu do Lublina

Jeszcze do niedzieli potrwają rozpoczęte 12 sierpnia zajęcia X Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej w Rajgrodzie pod Augustowem, zorganizowanej przez lubelską Fundację Muzyka Kresów – Ośrodek Badań Muzykologicznych i Kulturowych Europy Środkowo-Wschodniej przy wsparciu Kancelarii Prezydenta Lublina.

Główny temat tegorocznej szkoły zatytułowano „Dewocjonalia muzyczne w śpiewach religijnych – pieśni pogrzebowe i eschatologiczne, pieśni apokryficzne, szczodrówki…”. Uczestnicy poznają pieśni i tańce tradycyjne Europy Środkowo-Wschodniej. Biorą udział w warsztatach głosowych poświęconych tradycyjnym technikom śpiewu i nauce pieśni oraz w warsztatach tanecznych, wykładach i projekcjach filmów etnograficznych. Zajęcia prowadzą wykładowcy z Litwy, Polski, Rosji, Serbii i Ukrainy, wybitni znawcy śpiewu i kultur tradycyjnych.

Z efektów pracy szkoły na Augustowszczyźnie będziemy mieli coś dla nas w Lublinie. Jesienią, dokładnie w dniach 22-24 listopada w Centrum Kultury odbędzie się organizowany prze tą sama fundację VIII Międzynarodowy Festiwal „Najstarsze Pieśni Europy”. W jego ramach odbędzie się koncert muzyki współczesnej nawiązującej do muzyki tradycyjnej z utworami wykonywanymi przez jej uczestników w trakcie warsztatów w Rajgrodzie.

Przypomnijmy, że Fundacja Muzyka Kresów została powołana do życia w 1991 r. przez związanego wcześniej z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego i OPT Gardzienice Jana Bernada i Monikę Mamińską. W ramach swoich kilkunastoletnich już studiów nad dziedzictwem muzycznym wspólnot wiejskich odkrywa przed nami prawdę o świecie kultury tradycyjnej. Zachowany w pieśniach ludowych i przypomniany przez związanych z fundacją twórców świat wartości, przeżyć i duchowości poprzednich pokoleń odzyskuje siłę aktualnego przeżycia duchowego, estetycznego i społecznego. Odnawiana w ten sposób tradycja muzyczna sprawia, że mamy możliwość nie tylko poznania naszego dziedzictwa kultury tradycyjnej, ale także jesteśmy postawieni w sytuacji, swego rodzaju, konfrontacji z tym dziedzictwem kulturowym. Twórcy stawiają przed nami pytanie o miejsce tego dziedzictwa w życiu obecnej wspólnoty oraz o jego znaczenie dla istnienia i rozwoju kultury narodowej.

Andrzej Molik

Kategorie:

Tagi: / /

Rok: